Jdi na obsah Jdi na menu
 


Druhá plavba kolem světa – den čtyřicátý

Druhá plavba kolem světa – den čtyřicátý

 

6.týden, do konce zbývá 87 dnů

Pondělí 15.2.2016  - 6.týden

Trasa: Fremantle – Adelaide (Austrálie)

Celý den na moři (26)

article preview

Druhá plavba kolem světa – den čtyřicátý

Zajímavosti z Wikipedie :

Československá námořní plavba, mezinárodní akciová společnost byla založena 1. dubna 1959. O 35 let později 26. září 1994 byla zapsána změna názvu na Česká námořní plavba, a. s. V roce 1994 byly akcie společnosti na jméno, na majitele i zaměstnanecké, od 25. září 1995 pouze na majitele, od 7. prosince 2006 jsou všechny akcie na majitele v zaknihované podobě.

Námořní lodě se pod československou vlajkou plavily krátce po vzniku Československa. První takovou lodí byl škuner Kehrwieder roku 1920. Versaillská mírová smlouva a na ní navazující Barcelonská deklarace umožnily používat státní vlajky na námořních lodích i zemím bez vlastního mořského pobřeží. Tuto smlouvu Československá republika ratifikovala v roce 1924. Rejstříkovým přístavem se stala Praha a smlouvami republice pronajalo Německo na 99 let přístavy ve Štětíně a Hamburku (Moldauhafen).

Dne 18. září 1953 byla založena akciová společnost pro námořní dopravu Čechofracht. Brzy poté se změnila na státní podnik zahraničního obchodu, v jehož náplni byla též námořní plavba a obchod.

Ministerstvo zahraničního obchodu udělilo společnosti Čechofrachtu Praha svým výnosem z února 1959 právo založit akciovou společnost, v jejíž náplni je provozování námořní plavby, nákup, prodej a pronájmy lodí. Založení bylo provedeno 1. dubna 1959 zapsáním do podnikového rejstříku a 4. června 1959 ministr zahraničního obchodu nové společnosti svou vyhláškou udělil oprávnění provozovat námořní plavbu.

Protože Čínská lidová republika nebyla členem OSN, nesměla provozovat vlastní námořní dopravu. Proto se podílela na zrodu československé společnosti a finančně i na stavbě řadě lodí, které měly československou vlajku. Po přijetí Číny do OSN po roce 1960 byla část lodí Číně předána zpět a došlo k finančnímu vyrovnání.

Protože Československo byl stát vnitrozemský, lodě mu stavěly loděnice přímořských států - například Polska, Jugoslávie, Bulharska, Japonska. Všechny námořní lodě podléhají schvalováním zahraničních klasifikačních organizací (např. anglická Lloyd register of shipping), které svými požadavky stavby plavidel ovlivňují.

Podnik během let své existence měl ve své správě několik desítek lodí. Například parníky Republika zakoupený roku 1951 a Julius Fučík z roku 1953 či v roce 1959 největší československou loď Ostrava o délce 170 metrů, šířce 22 metrů, plovoucí rychlostí 15,5 uzlů.

Z hlediska obchodu byl provoz lodí velice rentabilní. Československé lodě zajišťovaly výměnu zboží mj. s Čínou či Kubou, tedy států v tehdejší době z politických důvodů zčásti blokovaných. Umožnily dostat výrobky československého průmyslu do celého světa a bez velkého nároku na devizy dovážet nedostatkové suroviny.

Některé lodě si Československo nechalo postavit jako protihodnotu, např. loď Kladno byla postavena za výtěžek za důl na antracit ve Vietnamu, či moderní loď Vítkovice jako protihodnota za důl na železnou rudu v Etiopii.

V roce 1984 mělo Československo 14 námořních lodí: Košice, Vítkovice, Blaník, Sitno, Radhošť, Kriváň, Praha, Mír, Bratislava, Třinec, Orlík, Slapy, Lipno a Ostrava.

Během válečného konfliktu mezi Izraeelem a několika arabskými státy a po něm byla československá loď Lednice spolu s 14 dalšími loděmi osm let (1967–1975) držena na Velkém Hořkém jezeře u Suezského průplavu i se svou posádkou. Pak byla odvlečena do Rijeky k opravě.

V roce 1992 byla Československá námořní plavba privatizována v první vlně kuponové privatizace. Vlastníky se staly FINOP, Čechofracht, asi 50 investičních privatizačních fondů (z nichž největší byly PIAS, KIS, YSE a SIS), restituční fond a asi 20 tisíc držitelů investičních kuponů a zaměstnaneckých akcií. ČNP si objednala u korejské loděnice Daewoo dvě lodě typu Panamax (Beskydy a Šumava, odprodána byla loď Mír II) a investovala do majetkové účasti v několika servisních, obchodních či plavebních dceřiných společnostech, z nichž některé byly určeny k provozování jednotlivých lodí.

K 15. 6. 1994 byly změněny stanovy a název společnosti se změnil na Česká námořní plavba.

V roce 1995 se majoritním akcionářem stala společnost Stratton Investments spojená s Harvardskými fondy a restrukturalizace a modernizace flotily pokračovala. Lodě byly do roku 1998 postupně odprodány, a to zčásti dceřiným společnostem, které je provozovaly, některé lodě i jiným kupcům (např. v roce 1995 byly tři lodě prodány slovenské společnosti Dunajplavba). Ačkoliv provoz lodí vykazoval dlouhodobě zisky, Česká námořní plavba a. s. se v roce 1998 prodejem posledních lodí dostala do hluboké ztráty.

Čeští a slovenští námořníci nadále působí, avšak většinou pod hlavičkou bývalých dceřiných společností ČNP, zejména pod C.O.S. - Crew Management s. r. o. z podnikatelské skupiny Czechoslovak Ocean Shipping Group. Na čtyřech z lodí německého rejdařství MST jsou posádky složené kompletně z Čechů a Slováků, národnostně smíšené posádky jsou na lodích některých italských rejdařů, výrazné české či slovenské zastoupení (zejména v důstojnickém sboru) je na celkem 15 lodích, pro něž zajišťuje posádky C.O.S. - Crew Management, přičemž podřízená posádka pochází často z jiných národů, například ukrajinského. České a slovenské námořní důstojníky zaměstnali i někteří z kupců bývalých lodí ČNP.

Náš poznatek z dnešního dne :

Dnes byl opět typický den, kdy se celý den pluje, my začínáme někdy vířivkou a bazénem a potom snídaní, po snídaní si zahrajeme pinec, napíšeme do deníku nové naše zážitky a těšíme se na hraní a soutěže, které nás velice baví. Soutěžení nám zabírá z denního času asi 6 – 7 hodin. Zlepšujeme se hlavně v pingpongu a pádl tenisu a dohnali jsme naši netrénovanost do výkonnosti s ostatními. Stále postrádáme Jindřicha, který asi onemocněl a nemáme o něm žádné informace. Po večeři jsme v divadle sledovali opravdu výborný koncert dvou violistek, které všechny posluchače nadchly výborně zvoleným repertoárem ze známých operetních a muzikálových skladeb. Chystáme se na zítřejší připlutí do Adelaide. Zatím počasí nenasvědčuje tomu, že jsme v australském létě. Také budeme rádi, když si stoupneme na pevnou zem, protože mnozí cestující mají s věčného kolébání lodi problémy zdravotní, ale i s udržením rovnováhy při chůzi.

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Plavba Fremantle - Adelaide

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 


Poslední fotografie




Archiv

Kalendář
<< březen / 2024 >>


Statistiky

Online: 51
Celkem: 3015403
Měsíc: 9224
Den: 1197