Jdi na obsah Jdi na menu

Cestopis úžasné dlouhé plavby kolem celého světa – sto šestý

106.den: 22.4.2015

Středa - 16.týden                      

Trasa:  Praia ( Kapverdy )

Do konce plavby zbývá: 10 dnů

Časové pásmo: -1 hodinu

 

  - 1 hodinu, abychom se vyrovnali kapverdskému času,  jsme na hodinkách neposunovali, protože za několik dnů budeme už čas posunovat dopředu.

 

Kapverdy jsou ostrovní stát v Africe a od roku 1975 jsou republikou.  Ostrovy jsou pojmenovány podle poloostrova Cap Verd, což ve francouzštině znamená Zelený mys, který tvoří nejzápadnější bod kontinentální Afriky. Když k břehům těchto ostrovů v roce 1456 dorazili Portugalci, byly Kapverdy neobydlené. Portugalci ostrovy postupně využili jako zásobovací stanici na cestě dále na jih, později zde zahájili pěstování cukrové třtiny a ostrov též sloužil jako obchod s otroky.

 

Od objevení byly ostrovy důležitou zastávkou na cestě do Indie. Otroci sem – na ostrov Santiago – byli převáženi ze západní Afriky. Po otevření Suezského průplavu význam ostrovů jako tranzitního přístavu zanikl úplně.

 

Během 19. a 20. století opustilo ostrovy mnoho obyvatel a hospodářská krize prakticky zůstala nevyřešena dodnes. Mezi léty 1773 a 1866 na Kapverdách udeřily celkem tři hladomory, z níž každý stál životy asi 40% obyvatel.

 

Kapverdy tvoří osmnáct hornatých sopečných ostrovů (maximální výška 2829 m n.m.). Baravento (návětrné ostrovy) a Sotavento (závětrné ostrovy). Tropické klima ochlazují severovýchodní pasáty. Asi 70% obyvatel jsou mulati (míšenci černochů a bělochů), necelou jednu třetinu tvoří černoši. Počet obyvatel je 516 700.

 

Praia – hlavní město Kapverd na ostrově Sao Tago má 128 700 obyvatel a je hospodářským a kulturním centrem země. Osada založená v 17.století a od roku 1712 hlavní město ostrovů a od roku 1975 hlavní město Kapverdské republiky.

 

Až po poledni jsme se přiblížili k nejjižnějšímu ostrovu Kapverd a hlavnímu městu Praia. Do vlastního přístavu naše veliká loď musela po otočení couvat. Po nezbytném celním odbavení lodi jsme se vydali pěšky do města, které bylo vzdáleno kolem 5 kilometrů. Cestou jsme se nestačili divit, jaký nepořádek je u přístavu v hlavním městě. Z pravé strany cesty bylo nádherné skalisko, nad ním skromné domky a celé skalisko sloužilo jako skládka smetí a bylo pokryto odpadky. Ve vlastním městě jsme našli jen tržiště, několik domů s veřejnými institucemi, které byly, stejně jako školy v dobrém upraveném stavu. Ostatní budovy byly architektonicky velmi různorodé, mnohé ve špatném technickém stavu. Zvláštní bylo, že chodníky a některé silnice byly dlážděny kamenem. Osobní auta, která jsme zde viděli, byla drahá vozidla prestižních značek, zato nákladní auta byla opticky neudržovaná a opotřebovaná. Městem prochází vyschlé řečiště plné odpadků, zídky i ochranné tarasy pod silnicemi byly v dost dezolátním stavu a ve městě jsme až na pěknou stromovou alej neviděli téměř žádnou zeleň. Na ulicích jsme potkávali buď trhovce nebo zřejmě nezaměstnané černochy. Nicméně lidé byli  velmi přátelští a byli upravení a oblečeni čistě. Když porovnáváme jiné kapverdské město Mindelo, kde jsme byli na začátku naší plavby, tak jsou zde celkově velké rozdíly v neprospěch města Praia. Někteří cestující měli výlety po okolí, jejich dojmy se teprve dozvíme. Z našich dosavadních asi dvaceti organizovaných výletů a zbývajících soukromých na kolech nebo pěšky jsme došli k závěru, že místní průvodci ukazují hostům jen význačné lokality v hezké stavu a celkový pohled může být dost zkreslující v porovnání se skutečností při samostatném poznávání.

Po večeři ve 20 hodin jsme znovu vypluli severním směrem kolem Afriky a po dva dny míříme ke Kanárským ostrovům.

 

dscn7603.jpg

 

Náhledy fotografií ze složky Plavba kolem světa 2015

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář