Jdi na obsah Jdi na menu

Druhá plavba kolem světa – den třicátý první

Druhá plavba kolem světa – den třicátý první

 

Zajímavosti z Wikipedie :

Titanic nejznámější dopravní parník byl postaven v Belfastuloděnicích Harland & Wolff na objednávku společnosti White Star Line, jako druhý ze série tří lodí třídy Olympic (RMS Olympic, RMS TitanicHMHS Britannic). Stavba těchto lodí byla odpovědí konkurenční společnosti Cunard Line vlastnící parníky RMS LusitaniaRMS Mauretania. Projekt Titanicu navrhl Lord Pirrie, který byl ředitelem loděnic Harland and Wolff i plavební společnosti White Star. Na stavbě a konstrukci pracoval šéfkonstruktér Thomas Andrews, stavbyvedoucí a vedoucí konstrukce Alexandr Carlisle, generální manažer a vedoucí projektant odpovědný nejen za výzdobu a interiér plavidla a který taktéž navrhl mechanismus spouštění záchranných člunů. Carlisle v roce 1910 ale odešel ke společnosti Welin Davit & Engineering Company Ltd. a dalších prací se na Titanicu neúčastnil.

Titanic byl 269,1 metrů dlouhý a 28,25 metrů široký. Hrubá tonáž představovala 46 328 BRT při výtlaku 52 310 tun při maximálním ponoru 10,54 m. Výška paluby od čáry ponoru byla 18 m. Tyto hodnoty vypovídají o tom, že Titanic byl větší než jeho předchůdce Olympic a ve své době byl největším námořním plavidlem.Trup byl z bezpečnostních důvodů rozdělen na 16 záplavových komor a dno lodi bylo zdvojeno. Tato konstrukce měla Titanicu zajistit nejvyšší bezpečnost a přispěla k představě, že je nepotopitelný. Tuto domněnku zveličil i odborný časopis Shipbuilder, který napsal, že „po uzavření vodotěsných dveří v přepážkách se loď stává prakticky nepotopitelnou“. Loď se měla udržet na hladině i v případě zaplavení až 4 vodotěsných komor současně.

Pro pohon lodních šroubů, pomocné agregáty a dodávku energie bylo instalováno celkem 29 parních kotlů (24 oboustranných parních kotlů se 6 topeništi a 5 jednostranných kotlů se 3 topeništi) v 6 samostatných kotelnách, celkem se 159 topeništi. Všechny kotle měly průměr 4,79 m. Délka oboustranných kotlů byla 6,08 m a jednostranných 3,5 metru. Kouř z kotlů byl odváděn do tří, 19 metrů vysokých, komínů s přirozeným tahem. Pomocí ventilátorů se vháněl vzduch pod rošty topeniště. Kromě tří hlavních komínů byl instalován i jeden falešný komín na zádi sloužící jako hlavní vývod ventilace a komín kuchyně. Loď pak se čtyřmi komíny vypadala větší a důstojnější. V kotlích se vyvíjela pára pro 2 čtyřválcové sdružené parní stroje s třístupňovou postupnou expanzí, každý o výkonu 15 000 koní s možností reverzace chodu, a jednu nízkotlakou turbínu o výkonu 16 000 koní bez možnosti reverzace. Parní turbína byla umístěna v páté vodotěsné komoře od zádi, pístové stroje v šesté. Registrovaný výkon byl 50 000 hp, ale sdružený výkon všech soustrojí byl odhadován až na 55 000 hp. Loď měla tři lodní šrouby, prostřední o hmotnosti 22 tun se čtyřmi listy, krajní o hmotnosti 38 tun se třemi listy. Maximální rychlost lodi byla odhadována na 24 uzlů (44 km/h), tou však Titanic nikdy neplul.

Kormidlo měl Titanic pouze jedno, navíc bylo krátké a malé plochou. Kormidlo se pohybovalo ve čtvrtkruhu (±45°) a bylo ovládáno převodem přes ozubené kolo. Pro omezení vibrací vznikajících prouděním vody za lodními šrouby a pro případ rychlé změny polohy byly do mechanismu vloženy tuhé pružiny, tlumící tyto vibrace. Kormidlo bylo ovládáno dvěma samostatnými parními stroji. V provozu byl ale využíván pouze jeden, druhý byl záložní, a pracovaly na společný hřídel. V případě nouze bylo možno kormidlo ovládat lanovými převody přes dva vrátky.

Se stavbou RMS Titanicu bylo započato 31. března 1909 a stavba byla financována J. P. Morganem a jeho společností International Mercantile Marine Co. Trup byl na vodu spuštěn 31. května 1911 ve 12:13. Další práce na dokončení trvaly téměř další rok a byly dokončeny 31. března

Náš poznatek z dnešního dne :

 

Dnešní den byl zcela tradiční. Z celkových 126 dnů, které strávíme na cestě kolem světa, 74 dnů plujeme dnem i nocí. Protože plujeme východním směrem na dlouhé trase do australského Perthu, tak každé dva až tři dny překonáváme časová pásma a posouváme hodinky vpřed. Dnešním dnem od půlnoci máme opět o jednu hodinu víc. Až dosáhneme 20.3. nejvýchodnějšího bodu naší plavby kolem japonského Tokia, začneme se zase s časem posouvat zpět.

Dnes jsme se opět zúčastnili všech her, které byly organizovány. Luďa měl svůj velký den, ve velké a silné konkurenci vyhrál finále soutěže v hodu kroužky z lodních lan na cíl a dočkal se razítka do průkazky. Ještě větší překvapení předvedla Jana (i sama sobě), protože postoupila v disciplinách, které dosud moc nehrála, protože jí příliš nešly – je to stolní tenis a paddle tenis s dřevěnými pálkami. Po večeři jsme šli chvíli do divadla a pak jsme se připravili na maškarní pirátský bál. Maškarního plesu s pirátskou tématikou se aktivně zůčastnilo snad 30 obyvatel lodi, což bylo pro nás milé překvapení. Jana je mistryně ve vymýšlení masek - sama měla  paruku černých vlasů s kloboukem, sukýnku, červené punčocháče, sexy halenku a maličkou kabelku, nechyběl vějíř. Luďa s černou páskou na oku a černým pirátským šátkem s kotvou na hlavě měl obličej ozdobený pořádnou jizvou, v ruce kompas a miniaturu lahve s rumem v podobě lahvičky s kolínskou, námořnické tričko s vlastnoručně namalovanou lebkou a zkříženými hnáty a pirátské kalhoty v červené barvě. Naše amatérsky zkombinované oblečení se líbilo, stejně tak jako profesionální vypůjčené kostýmy. Byli jsme samozřejmě opět předmětem fotografování a pozorujeme, že už zase začínáme být v podvědomí lidí známá dvojice.

 

Náhledy fotografií ze složky Plavba Reunion - Fremantle

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář