Jdi na obsah Jdi na menu

Druhá plavba kolem světa – den třicátý osmý

13. 2. 2016

Druhá plavba kolem světa – den třicátý osmý

 

Zajímavosti z Wikipedie : Loď je dopravní prostředek, druh plavidla, sloužící zpravidla k pohybu po vodní hladině (nebo ve zvláštních případech i pod ní) na principu Archimédova zákona. Lodě plující výhradně na hladině označujeme termínem plavidla hladinová, lodě umožňující pohyb i pod vodní hladinou termínem plavidla ponorná resp. ponorky.

  • hladinové
  • ponorné (ponorky)
    • válečné
    • vědecké a výzkumné (kupř.určené pro průzkum oceánů a moří)
    • pracovní (kupř. pro vyzdvihování materiálu z vraků apod.)

První archeologicky doložené lodě, staré přes 8000 let, jsou vydlabané kmeny stromů – monoxyly nebo kánoe.

V průběhu historie se stavba lodí neustále zdokonalovala. Původní pohon silou lidských svalů nahradilo stále dokonalejší oplachtění plachetnic, které bylo během 19. a 20. století nahrazeno parním strojem parníků a pak různými druhy spalovacích motorů. Kromě ohromných zaoceánských a námořních i říčních lodí se souběžně vyvíjejí i malé a sportovní lodě – jachty, kánoe, kajaky, rafty a další. Stavební materiál lodí se změnil až v 19. století. Do té doby se využívalo téměř výhradně dřevo. Například staří Egypťané ale pro nedostatek dřeva vyráběli lodě i z rákosu a papyru. Dřevo bylo od devatenáctého století postupně nahrazeno u větších lodí prakticky výhradně ocelí. V některých speciálních případech jsou dnes využívány i kompozitní materiály, např. skelný laminát nebo uhlíkové kompozity.

Lodní posádku tvoří osoby, jejichž úkolem je služba na lodi k zajištění jejího provozu. Posádku tvoří lodní důstojníci včetně kapitána, kormidelníci, lodníci, plavčíci, strojníci, mazači, topiči, stevardi a kuchaři. Výčet profesí není konečný a závisí na typu lodě a účelu použití.

Náš poznatek z dnešního dne :

Včera jsme se u oběda náhodou sešli s manželským párem z Fremantlu, který právě nastoupil  na loď a plují do Adelaide. Hovořili o tom, že před naším příjezdem zde byla teplota mezi 40 a 43 stupňů. Dnes opět blízkosti Austrálie nic nenasvědčuje, kromě toho, že v dálce nad horizontem vidíme pobřežní hory. Fouká opět silný studený vítr, je zataženo a loď poskakuje po vlnách už od našeho půlnočního odplutí z Fremantlu.

Opět jsme se věnovali celý den sportovním hrám a dá se říct, že jsme se v podvečer vrátili do kabiny docela prochladlí. Ale pořád je pohyb na vzduchu a ve společnosti příjemných lidí lepší, než pobyt v klimatizovaných místnostech. Luďa měl dnes svůj úspěšný den a vyhrál ve dvojici s také šikovným Travelem finále kroketu. Samozřejmě měl radost z vítězství a také z dalšího razítka. Jana sice dělá pokroky v pingpongu i tenisu s dřevěnými pálkami, dařilo se jí v pytlíkách i šoupátkách, ale nikde nevyhrála. V poledne jsme si ještě zahráli kostky a karty s Lenkou a Ingem. Byli jsme pozváni po večeři na setkání s kapitánkou. Tato akce se bude zřejmě pro ty, co plují celou plavbu jako my, opakovat v každé etapě. Je to ryze společenská záležitost, sál byl tentokrát opět vyzdobený ledovými sochami klokanů a mystickými postavami z australské historie, některé byly dokonce ze zeleného a modrého ledu a nezdálo se nám to vůbec vkusné. I občerstvení je přeplácané, zbytečně honosné a stejně se většina nesní. Většina lidí postává se skleničkou šampaňského na parketu a diskutuje s jinými cestujícími nebo důstojníky, kteří se zde také povinně shromažďují, protože kapitánka si logicky nemůže povídat s každým. Tato záležitost trvá za cvrlikání hudby asi půl hodiny. Opět se o půlnoci posouvá čas o hodinu dopředu.

 

 

Náhledy fotografií ze složky Plavba Fremantle - Adelaide

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář