Jdi na obsah Jdi na menu

Druhá plavba kolem světa – den sto třináctý

28. 4. 2016

Druhá plavba kolem světa – den sto třináctý

17.týden, do konce zbývá 14 dnů

Čtvrtek 28.4.2016 - 17.týden

Trasa: Suezský průplav – Istanbul, Turecko

Celý den na moři (66)

 

Zajímavosti z Wikipedie:

Pozemní doprava

V roce 1983 byl pod průplavem prokopán první silniční tunel. Kvůli problémům s průsaky byl v letech 19921995 postaven nový tunel uvnitř původního. Plán dalšího rozvoje suezské oblasti z roku 2014 předpokládá stavbu dalších sedmi tunelů. V roce 2001 byl dokončen silniční zavěšený most (Most egyptsko-japonského přátelství). Od roku 1999 vede přes průplav také elektrické vedení o napětí 500 kV.

Po západním břehu vede po celé délce průplavu železniční trať. Železniční most přes průplav byl zničen během šestidenní války. Znovu postaven byl až v roce 2001, jako nejdelší otočný most na světě.

Současný stav. Suezský průplav nemá žádná zdymadla, protože rozdíl mezi hladinami moří i příliv na obou koncích je zanedbatelný. V roce 2010 došlo k dalšímu prohloubení průplavu z 18 na 20 metrů.

Podle současných kritérií mohou do průplavu vplout lodě s maximálním užitečným nákladem (DWT) až 240 000 tun. Délka lodi není omezena, maximální ponor může být 20,1 metru při maximální šířce 50 metrů, resp. 12,2 metru při maximální šířce 77,5 metru a dobrém počasí.  Maximální výška lodi je omezena na 68 m mostem přes Suezský průplav. Každou loď musí doprovázet čtyři egyptští lodivodi (pro 4 úseky průplavu), maximální dovolená rychlost je 11 až 16 km/h, aby nedocházelo k poškozování břehů, a poplatky se pohybují kolem 300 tisíc USD za průměrnou loď.

Průplavem proplulo v roce 2010 asi 20 000 lodí, což bylo 8 % celosvětového lodního provozu. Správa průplavu na průjezdních poplatcích ročně utrží asi 5 miliard USD. Po rozšíření v roce 2015 se očekává, že se počet lodí zdvojnásobí, plavba zkrátí na 11 hodin a příjmy zvýší až na 13 mld USD.

 

Náš poznatek z dnešního dne :

 

Dnes po celý den plujeme od Suezského průplavu přes Středozemní moře do Turecka. Vzpomínáme na krásný včerejší den, kdy jsme proplouvali  velice zvláštním kanálem a už se zase těšíme, až zítra poplujeme přes Dardanely a očekáváme, že také budeme z paluby sledovat na pravoboku i levoboku něco velmi zajímavého.

Plavba po širém moři je sice také hezká, ale kromě mořské hladiny není vidět téměř nic. Už je štěstí, když zahlédneme nějakou loď a nebo ve velké dálce ostrov.

I dnes jsme se zabývali hrami. Vítáme, že můžeme od 10 hodin dopoledne až do večeře prakticky pořád pobývat mimo klimatizaci a na palubě dýchat zdravý mořský vzduch. Dnes se opět dařilo Luďovi a se spoluhráčem Manfredem z Německa v hodu velkými kroužky postoupili až do finále, kde se jim už nepodařilo vyhrát. Když soutěžíme, tak na chvíli vždy přijde za námi Zdeněk a vždy dorazí s nějakým velmi zajímavým tématem. Tentokrát jsme se dozvěděli, že loď, za kterou jsme včera pluli celý den Mary II. společnosti Cunard má také zvýšený počet hostů nemocných virovou střevní a žaludeční infekcí.

Po večeři jsme tři hodiny poseděli u nás v kajutě a Luďa i Zdeněk živě diskutovali hlavně o politice

 

Náhledy fotografií ze složky Plavba Suezký průplav - Istanbul, Turecko

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář