Jdi na obsah Jdi na menu

Druhá plavba kolem světa – den sto první

16. 4. 2016

 

Druhá plavba kolem světa – den sto první

15.týden, do konce zbývá 26 dnů

Sobota 16.4.2016 - 15.týden

Trasa: Chochin – Dubai, Spojené Arabské Emiráty

Celý den na moři (58)

 

Zajímavosti z Wikipedie

Budoucnost bitevních námořních lodí – letadlové lodě?  Americké stroje s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B Lightning II budou v budoucnu operovat především z nových vrtulníkových výsadkových lodí třídy America. Celkově jedenáct lodí poslouží k přepravě, výsadku a podpoře expediční brigády americké námořní pěchoty (Marine Expeditionary Brigade).


America – plovoucí základna USMC

Hlavním úkolem lodí America je přepravovat po celém světě mariňáky a bojovou techniku. Na palubě každé lodi America je standardně místo pro dvanáct konvertoplánů MV-22 Osprey a osm stíhacích letounů F-35B Lightning II.  Plavidlo dále pojme sedm útočných vrtulníků AH-1Z Viper a čtveřici transportních vrtulníků CH-53E Super Stallion a MH-60 Seahawk.

Nové výsadkové lodě America jsou od počátku uzpůsobený právě pro provoz nových typů letadel – především stíhaček F-35B a konvertoplánů MV-22. Paluba je tak mnohem větší a fyzicky odolnější oproti předchozím třídám lodím Tarawa (Amphibious Assault Ships/LHA) a sesterské třídy Wasp (Landing Helicopter Dock/LHD). Odolnější paluba je nutná jako ochrana před horkými spalinami z motorů stíhaček F-35B.

„Budoucnost USS America je celá o letectví. Uvažujte o tom, jak velkou projekci síly a jakou schopnost trvalé podpory společných nebo mezinárodních sil vám přinese loď vybavena stroji jako je F-35B a MV-22,“ říká kapitán Chris Mercer, manažer programu výsadkových vrtulníkových lodí.

První loď USS America byla na vodu spuštěna v minulém roce. Letos mají na lodi probíhat námořní zkoušky a výcvik. V roce 2014 pak má být loď uznána způsobilá pro zařazení do výzbroje / Northrop Grumann

Mariňáci se však z výsadkové lodě na pobřeží nemusí dostat jen vzduchem. V doku lodě lze přepravovat i výsadkové lodě, například tři výsadková vznášedla LCAC (Landing Craft Air Cushion). Vznášedla mohou na pobřeží vzdálené 370 kilometrů vyložit až 68 tun nákladu v podobě čtyř obrněných vozidel Stryker nebo jednoho tanku M1A2 Abrams. V kajutách vznášedla pak najde místo až 24 mariňáků.

Místo vznášedel lze k výsadku použít až čtyři výsadkové lodě LCU 1610 (Landing Craft Utility). Jedná se o těžká vyloďovací plavidla schopná na pláž vysadit najednou až 350 vojáků nebo dvojici tanků M1A2 Abrams.

Lodním dokem však nebudou vybaveny první dvě plavidla USS America (LHA 6) a USS Tripoli (LHA 7). Teprve následující lodě získají dok pro výsadková plavidla včetně dalších vylepšení – například menší velitelský můstek, což umožní umístit na palubu více letadel a vrtulníků.

Technické podrobnosti

Lodě třídy America jsou 257 metrů dlouhé a mají výtlak 45 000 tun. Loď řídí a obsluhuje 65 důstojníků a 994 členů posádky. V útrobách plavidla je místo pro 1687 mariňáků.  

O pohon se stará hybridní pohon o celkovém výkonu 51,5 MW (70 000 koní) kombinující plynovou turbínu, elektromotory a dieselové generátory. Elektromotory pohánějí loď až do rychlosti 22 km/h, při větších rychlostech (max 40 km/h) pak přichází na řadu plynová turbína.

Elektromotory a vůbec všechny elektronické systémy lodě získávají energii z dieselových generátorů o výkonu 3,7 MW. "Moderní válečné lodě mají obrovské požadavky na elektrickou energii, kromě pohonu jde o elektroniku, radar a výhledově energetické zbraně,“ vysvětluje Ron Filadelfo, ředitel výzkumného týmu pro energii v Centru pro námořní analýzu (Center for Naval Analysis).

Technickou lahůdkou lodi je pak speciální převodovka MGR (Main Reduction Gear), která propojuje lodní šrouby s elektrickými motory a plynovými turbínami. Celý pohon je pak konstruován s ohledem na maximální palivovou efektivitu. Použití elektromotorů má prosté ekonomické důvody - plynové turbíny jsou sice účinné při větších rychlostech, ale při nižších je energeticky efektivnější elektrický pohon.

Takticko-technické informace

USS America (LHA-6)

Cena (2011)

3,4 miliardy $

Výtlak

 

Délka

257,6 m

Šířka

32,3 m

Výkon pohonného systému

51,5 MW

Výkon elektrické generátorů

3,7 MW

Rychlost

+ 37 km/h

Důstojnici

65

Členové posádky

994

Mariňáci

1687 (nárazově +187)

Hlavní senzory

Bojový systém AN/SPQ-9B

Vzdušný radar AN/SPS-48E

Elektronický boj

AN/SLQ-32B(V)2

Obranné prostředky

Aktivní protiraketový systém 2×Mk53 NULKA

Výzbroj

2× protiraketové střely krátkého dosahu Rolling Airframe Missile
2× protiraketové a protiletadlové střely Evolved Sea Sparrow
2× 20 mm Phalanx CIWS
7× dvojité 12,7mm kulomety M2

Letecká technika

MV-22B Osprey
F-35B Lightning II
CH-53K S

 

 

Náš poznatek z dnešního dne :

 

Jsme na cestě Arabským mořem do Perského zálivu a do Dubaje, počasí je velmi větrné, přesto je  teplota vody i ovzduší stejná 27 stupňů Celsia.                                            

Trošku statistiky, kterou jsme obdrželi z kapitánského můstku : dosud jsme pluli po mořích 1 872 hodin a vzdálenost, kterou jsme upluli je 28 800 námořních mil  - převod na km je (x 1,852) což je 53 338 km. Průměrná rychlost lodě při dosavadní plavbě je tedy 15,4 námořních mil neboli uzlů za hodinu nebo 28 km za hodinu.

Při poledním hlášení z kapitánského můstku jsme se dozvěděli, že v okolí má manévry britské vojenské námořnictvo a že možná z cvičení lodí a letadel něco uvidíme. Kolem 16. hodiny opravdu nečekaně zakroužila nad lodí vojenská helikoptéra, provedla několik nízkých přeletů nad naší lodí a pár akrobatických vzdušných výkrutů. Mezi tím jsme z přídi na horní palubě zaregistrovali na obzoru i velmi rychle se nám naproti blížící loď, která dlouho mířila přímo proti přídi naši loď a teprve v poslední chvíli vyhnula na levobok a naši loď ve velké blízkosti i rychlosti obeplula. Samozřejmě ji několikrát pozdravila i naše lodní siréna a na nejen na naší palubě, ale i na palubě vojenské lodi bylo mnoho lidí s fotoaparáty a kamerami. K tomu ještě vojenská helikoptéra tuto loď doprovázela a také předvedla nehnutou pozici a následně přelety nesmírně nízko nad mořskou hladinou. Bylo to velmi pěkné netradiční divadlo, které trvalo téměř hodinu a k příjemnému zážitku přispělo také pěkné, byť větrné počasí.

Ráno jsme dokončovali desetiboj. Ze včerejška ještě zůstaly dvě discipliny – stolní tenis a golf. Všichni jsme čekali na večerní vyhlášení výsledků. I dnes se týmu, kde startovala Jana, velmi se jim dařilo a pouze vyhrávali. Naproti tomu slabší výsledky vykazoval Luďův tým, což se projevilo v tom, že se umístil na šestém místě. Všichni očekávali, že Janin tým, který se v průběhu celého klání jevil jako vyrovnaný a nejlepší, také zvítězí. Nakonec však obsadil druhé místo. Na vyhlášení jsme se také rozloučili s mnohými spoluhráči, kteří už zítra v Dubaji odlétají domů. Patří k nim i Hanka z Olomouce, která pracuje v bufetu Lido a ta se samozřejmě po půlročním pracovním nasazení už domů velmi těší.

 

Náhledy fotografií ze složky Plavba Chochin - Dubai, SAE

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář