Jdi na obsah Jdi na menu

Druhá plavba kolem světa – den sto čtvrtý

19. 4. 2016

Druhá plavba kolem světa – den sto čtvrtý

 

15.týden, do konce zbývá 23 dnů

Úterý 19.4.2016 - 15.týden

Trasa: Muscat, Omán

 

Zajímavosti z Wikipedie

Titáni na moři: Jaké jsou největší lodě na světě?

Naši předci věřili, že moře jsou plná příšer ohromných rozměrů. Žádné nenašli. Dnes by měli větší štěstí. Monster z oceli, tedy obřích lodí je hodně.

Největší loď světa brzy vypluje na svoji první plavbu z Jižní Koreje do nizozemského Rotterdamu. Jmenuje se Pieter Schelte, byla dokončena během letoška a příští rok by měla jít do plného pracovního nasazení. Není nejdelší, ale co ztrácí na délce, to dohání úctyhodnou šířkou. Úkolem Pietera Schelteho bude hlavně stavět a odstraňovat ropné plošiny a pokládat podmořské potrubí, kterým povede ropa do rafinerie. Ohromné plavidlo vzniklo v docích korejského Daweoo, jednoho z největších výrobců lodí na světě. Vlastnit a provozovat ji bude švýcarská společnost Allseas.

Délka: 382 metrů, Šířka: 124 metrů , Maximální náklad: 48 000 tun

Pod mořským dnem se skrývají nejbohatší zásoby ropy a zemního plynu. Těžaři staví plošiny, ze kterých se k černému zlatu provrtají a potrubím ho posílají na souš do rafinérií. Plošiny ale nelze stavět daleko od břehu. Prelude FLNG tento problém řeší tím, že jde zároveň o loď, těžební plošinu i zásobník zemního plynu. Když ložisko vyčerpá, může se přesunout na jiné místo. Není to žádný střízlík. Plně naložený kolos váží 600 tisíc tun. To je skoro šestkrát víc než hmotnost největší letadlové lodi na světě USS Theodore Roosevelt.  

ontejner je velká plechová krabice, ve které se převáží zboží. Jeho standardní velikost je 6 metrů na délku a 2,5 na šířku a na výšku. Dá se naložit na loď, do vlaku i do letadla. Nejvíce jich ale spatříte na nákladních lodích plujících mezi kontinenty. Největší z takových námořních titánů provozuje dánská přepravní společnost Mærsk. Jmenuje se Mc-Kinney Møller a kontejnerů se na něj vejde více než 18 000. Kdyby ve všech byly boty, tak to znamená kolem padesáti milionů cviček!

Délka: 400 metrů, Šířka: 64 metrů, Kapacita: 18 270 kontejnerů

Největší zaoceánská výletní loď byla postavena ve finských docích a v současné době křižuje mezi ostrovy v Karibiku a Středomoří. V osmnácti podlažích mají cestující k dispozici spoustu možností, jak si ukrátit plavbu. Najdete tu 25 restaurací, rozlehlé venkovní divadlo, kluziště nebo několik zábavních parků pro děti. Provoz tohoto pohyblivého mořského městečka zajišťuje skoro dva a půl tisíce lidí. Její sesterská loď Oasis of the Seas musí být trochu naštvaná: Allure je větší o pouhých pět centimetrů na délku!

Délka: 362 metrů, Šířka: 64 metrů,  Kapacita: 5 400 pasažérů, Posádka: 2 384 mužů

 

Náš poznatek z dnešního dne  a změna programu :

 

Dnes jme měli podle původního plánu celý den plout směrem do ománského přístavu Salalah.

Vzhledem k naší bezpečnosti však došlo ke změně. Nenavštívíme na cestě z Rudého moře dne 26.4. egyptský přístav Sharm el Sheikh a místo toho jsme dnes v 8 hodin ráno zakotvili v ománském hlavním městě Muscat. Již při přístávacím manévru jsme viděli velmi hornaté okolí a dálnici lemovanou širokým chodníkem, která vede po pobřeží. Na skalnatých vrcholcích kolem města jsme viděli hrady a obranné pevnosti, které nám hned zrána připomínaly kulisy z krásné pohádky. Náš dojem se nezměnil ani po večerním odplutí z Muscatu, protože po celý den jsme se opravdu jako v pohádce cítili. I když oba zápasíme s nachlazením, připravili jsme si naše elektrokola. Měli jsme trochu problém se dostat z přístavu, kde se na kolech nesmí jezdit, takže jsme kola museli složit do autobusu a nechali jsme se odvézt před bránu přístavu. Vydali jsme se z města právě po pobřeží kolem dálnice.

Celé pobřeží je lemováno zídkou, v pravidelných odstupech jsou zde lavičky k odpočinku a zastíněné altány z leštěné žuly se „zlatými“ kopulovitými střechami, a množstvím krásných soch s tématikou z vodního světa. Dlažba chodníku je tvořena barevnou mozaikou také z leštěné žuly, všude jsme viděli stejné krásné pouliční lampy. Všude bylo neuvěřitelně čisto.

Po několika kilometrech této nádherné projížďky, kdy jsme viděli bílé domy lemující pobřeží i vybudované na úbočích skal, jsme projeli přes několik kamenných velkých otevřených bran mezi skalními soutěskami. Zajeli jsme k odbočce procházející tunelem vedoucím k pobřeží, kde bylo několik hotelů a zakotvených jachet. Vrátili jsme se na původní chodník a pokračovali v cestě, aniž bychom tušili, že přijíždíme k velmi rozsáhlému objektu, kterým je krásný palác sultána. Celý tento komplex sestává z vybudovaných opevněných hradů na okolních skalách kolem mořské zátoky a z dalších hlídaných částí areálu. Celý palác je obehnaný zdí s mnoha honosnými branami a vraty, na nichž se na slunci lesknou mosazné znaky sultána. Samozřejmě k bohatému sídlu patří i pěkná parková a květinová výzdoba. Celá scenérie místa, kde sultán žije je opravdu překrásná. Na zpáteční cestě jsme ještě chtěli navštívit zvláštní velkou kruhovou bílou stavbu, viditelnou ze všech stran a vypínající se na skalnatém kopci. I tato stavba a krásná přilehlá zahrada patří sultánovi. Na vrchol jsme se kvůli zavřené bráně nedostali. Vrátili jsme se na loď a po obědě jsme opět vyrazili tentokrát autobusem do města. Honosné budovy jsou jen na hlavní ulici. V uličkách jsou staré domy, z nichž některé jsou obydlené, některé slouží jako sklady. Je zde vybudovaná zastřešená tržnice a v ní obchůdky s rozličným zbožím, kde se nám po vytrvalém smlouvání podařilo zakoupit několik dárků. Měli jsme trochu smůlu v tom, že přes většina obchodů ve dvě hodiny zavírá a znovu otevírá až po západu slunce, kdy my jsme již seděli u večeře a naše loď opouštěla toto kouzelné město.

 

Náhledy fotografií ze složky Plavba Dubai - Muscat, Omán

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář