Jdi na obsah Jdi na menu

Druhá plavba kolem světa – den osmý

14. 1. 2016

Zajímavosti z Wikipedie :

Portugalsko, oficiálně Portugalská republika je evropský stát nacházející se na samém jihozápadním cípu světadílu, v západní části Pyrenejského poloostrova. Jediným jeho pevninským sousedem je Španělsko, západní a jižní břehy země omývají vody Atlantského oceánu. Portugalsku dále náleží souostroví Azory a Madeira.

Název země vzešel z římského označení Portus Cale. Cale bylo označení původní osady v ústí řeky Douro. Toto území získali kolem roku 200 př. n. l.Římané od Kartága v průběhu Druhé punské války. Vizigóti pak ve středověku upravili název území na Portucale, které později dalo vzniknout jménu Portugale čili Portugalsko. V 9. století pojem Portugalsko zahrnoval území cca mezi řekami Minho a Douro. Z názvu Portugalsko bylo jeho zkrácením odvozeno taktéž dnešní jméno města nacházejícího se na místě původní osady Cale, tedy Porta.

Na území Portugalska se za posledních 3000 let vystřídalo mnoho civilizací. Féničané, Kelti, Řekové, Kartáginci, ŘímanéArabové pozměnili a poznamenali vývoj této části Evropy. Ve 14. a 15. století to byli naopak Portugalci, kteří svými zámořskými objevy změnili tvář celého světa.

Raní řečtí mořeplavci nazvali toto území Ophiussa (v řečtině Země hadů), neboť místní obyvatelé uctívali hady. Po nich dorazili k břehům Portugalska Féničané – kolem roku 1104 př. n. l. a zanechali rovněž četné stopy na místní kultuře. Po roce 1000 př. n. l. na území vpadli Kelti ze střední Evropy a postupně se smísili s původním obyvatelstvem.

Portugalsko se stalo v průběhu 15. století za působení prince Jindřicha Mořeplavce průkopníkem zámořské expanze a získávalo rozsáhlé koloniální državy. Po obsazení Ceuty (1415) postupovali mořeplavci dále podle afrického pobřeží, až roku 1488Bartolomeu Dias obeplul Mys Dobré naděje. O deset let později přistál Vasco da GamaIndii, kde vznikají další portugalské kolonie(od roku 1505 tzv. Portugalská Indie). Ve stejné době pronikají Portugalci také do Jižní Ameriky, kde vznikla jejich největší kolonie – Brazílie.

Globální expanze Portugalsko vyčerpala a při nástupnické krizi roku 1580 bylo přinuceno k personální unii se Španělskem. Nezávislost byla obnovena roku 1640 za Jana IV.

Coby tradiční spojenec Anglie bylo Portugalsko roku 1808 napadeno Napoleonem. Královský dvůr v té době přesídlil do Ria de Janeiro a ovládal své državy (od r. 1815 Spojené království Portugalska, Brazílie a Algarves) odtud až do návratu roku 1820. Roku 1822 se však Brazílie osamostatnila.

Portugalsko bylo vyhlášeno republikou 5. října1910. Za první světové války stálo Portugalsko na straně Dohody. První portugalská republika však byla zmítána nepokoji a neměla tak dlouhého trvání – v roce 1926 došlo k vojenskému puči. António de Oliveira Salazar, od roku 1928 ministr financí, se roku 1932 chopil moci a zavedl v zemi zmítané krizí diktaturu.

Funchal  je portugalské město na ostrově Madeira, hlavní město autonomní oblasti Madeira. Podle údajů z roku 2006 se město rozkládá na ploše 75,7 km² a žije v něm 100 847 obyvatel. Název města pochází od portugalského slova funcho = fenykl. Tato aromatická rostlina se zde hojně vyskytovala na pobřeží.

Zarco a jeho lidé se po roce 1419 usídlili v Câmara de Lobos. Roku 1421 založili nedaleko odtud osadu Funchal. Díky své geografické poloze a výhodnému umístění jejího přístavu se toto místo brzy stalo centrem rozvoje ostrova. Roku 1440 byla Madeira rozdělena na tak zvané kapitánie, přičemž fuchalská kapitánie byla roku 1450 svěřena Zarcovi. Roku 1508 byl Funchal povýšen na město.

Význam města se projevil zakládáním významných staveb. Kaple Santa Catarina, nejstarší církevní stavbě na ostrově, kterou dnes najdeme ve stejnojmenném parku v centru města. V létech 1492 až 1497 proběhla stavba kostela a kláštera Santa Clara. V devadesátých létech 15. století také začala stavba katedrály , dokončené roku 1514 (věž dostavěna 1518).

Bohatnoucí město lákalo piráty, proti kterým nebylo dostatečně chráněno. Proto byly postupně vybudovány 4 pevnosti:

Forte do Ilhéu, postavená na ostrůvku v místě dnešního přístavního mola. Při rozšiřování přístavu byla zrušena.

Pevnost-palác São Lourenço ze 16. století, dnes v ní sídlí armáda a některé městské úřady. Je situována na nábřeží uprostřed funchalského zálivu.

Fortaleza do Pico z počátku 17. století ve svahu nad přístavem. Patří dnes portugalskému námořnictvu.

Forte de São Tiago, situovaná na východní konec nábřeží. Dnes slouží jako muzeum moderního umění.

Funchal leží v přírodním „amfiteátru“, začínajícím na mořském pobřeží a stoupajícím až do výšky 1200 m. Protékají jím tři potoky pramenící v horách. Po dešti se často rozvodnily a ohrožovaly město. Nejhorší povodeň byla roku 1803, kdy zahynulo na 600 lidí. Následně byla provedena regulace, která potoky svedla do hlubokých kanálů.

Náš poznatek z dnešního dne :

Dnes poprvé byla příležitost vyzkoušet naše elektrokola od firmy Hanscraft, zapůjčená pro tuto plavbu od stejnojmenné firmy v Praze. Ostrov Madeira je velmi hornatý a hlavní město Funchal dokonale prověřilo jízdní vlastnosti i výdrž elektrokol. Po dobu tří hodin jsme vyjeli od přístavu do nadmořské výšky 350 metrů velmi příkrými silnicemi s ne vždy ideálním povrchem. Také odpružení přední vidlice i sedlovky nám zlepšilo požitek z jízdy. Nepředpokládali jsme, že vyjedeme tak strmé stoupání. Měli jsme obavy, jak se bude kolo chovat při sjíždění zpět k moři, využívali jsme střídavé brždění na předním i zadním kole, ale byla taková místa, kde bylo bezpodmínečně nutno brzdit oběma zaráz. Zpočátku nám měkké odpérování činilo lehké potíže při rozjezdu i slézání z kola, ale vše je otázka zvyku a praxe a předpokládáme, že v dalším průběhu budeme již na kolech jako doma. Naším záměrem je v průběhu celé téměř 130 denní expedice prověřit tato elektrokola v různých typech terénů.

Nosič zavazadla je sice dlouhý a pevný, ale naše menší batůžky na něj lze obtížněji upevnit.

Složité je upevnění u odpérované sedlovky, která se v průběhu jízdy pohybuje. Elektrokola Easy Low je možné velmi jednoduše a rychle složit i rozložit, vejdou se do každého auta, což s velkými elektrokoly není možné. V malé vnitřní lodní kajutě nám obě elektrokola zabírají v rozloženém stavu plochu 50 x 200 cm. Velmi příjemná je také možnost sklápění stupaček, která nám zjednodušuje průjezd úzkými chodbami na lodi.

Možnost sledovat rychlost a počet ujetých kilometrů na computeru a také informace o stavu baterie jsou velkou výhodou.

Těšíme se již na zítra, kdy kola prověříme na Kanárských ostrovech a během plavby pak i v mnoha dalších destinacích. Naše kola jak na lodi, tak i na pevnině vzbuzují velkou pozornost a my jsme potěšeni, že můžeme právě tato kola reprezentovat v tolika různých zemích světa.

Velmi příjemná projížďka na kolech již od ranních hodin, kdy jsme ještě museli svítit nás zavedla kolem pobřeží do historického města s krásnými uličkami. Celý ostrov má velmi dobrou síť silnic i dálnic v poměrně složitém hornatém terénu. Proto jsme po cyklovýletě zatoužili poznat více krásných míst z hlavního města Funchal, které počtem obyvatel tvoří polovinu všech ostrovanů. Využili jsme patrový vyhlídkový autobus Hop on Hop off a tři hodiny jsme kroužili, filmovali a fotografovali malebné okolí i město. Na ostrově je druhý nejvyšší útes na světě, příkře spadající do moře – jeho výška je úctyhodných 580 m. Madeira je proslavená svými krajkami a také zde najdeme keramické kachle, které zdobí jak interiéry, tak fasády a dokonce i střechy kostelních věží. Většinou jsou v modrobílé kombinaci. Město je plné zeleně, o kterou dobře pečují zahradníci. V této době – v polovině ledna zde kvete mnoho keřů, květin i stromů.

Hned večer loď zvedla kotvy a vydala se na cestu k ostrovu Gran Canaria. Hned po večeři jsme se vrátili do kajuty a pouštěli si z počítače videozáznamy koncertů českých skupin.

 

Náhledy fotografií ze složky Plavba Southampton - Madeira

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář