Jdi na obsah Jdi na menu
 


Druhá plavba kolem světa – den dvacátý druhý

Druhá plavba kolem světa – den dvacátý druhý

 

4.týden, do konce zbývá 105 dnů

Čtvrtek 28.1. 2016  - 4.týden

Trasa: Cape Town

article preview

Druhá plavba kolem světa – den dvacátý druhý

 

Zajímavosti z Wikipedie : Jak vyhrát závod přes Atlantik

 

Často s jachtaři diskutuji detaily, které jsou nezbytné pro úspěšnou účast v transatlantickém závodě. Dnes zde rozeberu přípravy a taktiku naši loňské plavby přes Atlantik jako účastníka známého závodu ARC Gran Canaria - Saint Lucia, kde se nám podařilo jako první české plachetnici v historii zvítězit v naší třídě.

Myšlenka účastnit se v závodě ARC vznikla hned součastně s myšlenkou plout přes Atlantik. Samotná plavba přes Atlantik trvá za normálních okolností bez zastávky na Kapverdských ostrovech něco mezi 15 až 30 dny, pokud neplujete se závodním speciálem a plujete standardní cestu z Kanárských ostrovů na Karibik. To samo o sobě může být trošku nudné a zároveň nebezpečné. Připojit se k závodu pro takto dlouhou plavbu je nejen zajímavé, ale vaše plavba tak získá i další rozměr. Zároveň plujete s konvojem přes 200 lodí, které sice nevidíte, ale vzdálenosti mezi loděmi se počítají na dny. V případě potřeby jsou lodě schopny si navzájem pomoct a tím se pro všechny výrazně zvyšuje bezpečí takto dlouhé plavby.

Pro účast v závodě musíte splnit přísné podmínky pořadatele, které jsou zaměřeny především na bezpečnost. V řadě ročníků došlo k úmrtí a pořadatel každý rok zpřísňuje podmínky, aby byly posádky co nejlépe připraveny na extrémní situace, které za tak dlouhé plavby nastávají. Podrobný seznam vybavení vašeho plavidla vydává pořadatel řadu měsíců před startem a tak má každý účastník dost času na přípravu. Mezi nejdůležitější patří atest na záchranný ostrůvek ne straší jeden rok, dvě manuální bilge pumpy, signalizační rakety s platným datem, záchranné vesty s reflexním jménem lodi a automatickou svítilnou, která se rožne při kontaktu s vodou, nehořlavá textilie pro likvidaci požáru, hasící přístroje nebo třeba sada na chytání ryb a spousta maličkostí, které vám mohou za určitých okolností zachránit život.

Je nezbytné nastudovat si pro dané období charakteristické počasí , mořské proudy a konzultovat předešlé ročníky s lidmi, kteří již tuto plavbu mají za sebou. Zjistíte, že každý rok je počasí jiné, ale směr pasátu se naštěstí nemění. S tím souvisí příprava oplachtění. Pokud chcete závod skutečně vyhrát, určitě se neobejdete bez několika spinakerů a především zručností práce s nimi na palubě. V našem ročníku jsme používali spinaker téměř polovinu plavby ve dne v noci. Takto dlouhá plavba na spinaker je neskutečně náročná pro tento tip plachty.Pro úspěch je nutné pořídit si to nejlepší oplachtění co existuje s ohledem na dlouhou plavbu. Lehké a křehké plachty, které používají závodní lodě při dvoudenních závodech by nemuseli přežít. Já jsem zvolil oplachtění od anglické firmy HOOD s vlákny vectran, což je jedno z nejpevnějších řešení pro hlavní plachtu a kosatku. Náhradní oplachtění, alespoň tedy kosatka, je dle mého názoru nezbytná. Téměř všechny lodě, které používají spinaker při plavbě přes Atlantik jej také roztrhají. Pokud zrovna nevezete 6 spinakerů, což není u některých výjimkou, tak je dobré volit trošku větší gramáž s ohledem na dobu plavby. Blue Thunder váží 20 tun a náš spinaker měl plochu 170 m2. Roztrhali jsme jej až poslední týden naší plavby. Tedy dobré oplachtění je nezbytné nejen mít, ale také zvládat jej co nejefektivněji používat a měnit ve dne v noci a s tím souvisí volba posádky.

Minimální počet pro závod jsou dva. Záleží na tipu lodi a náročnosti obsluhy. Je třeba myslet i na situaci, kdy by vám přestalo fungovat automatické kormidlo. Dle mého názoru je lepší méně schopných lidí na palubě než více neschopných. Pochopitelně je zapotřebí počítat během tak dlouhé plavby s ponorkovou nemocí. V situacích neshody je zapotřebí, aby posádka respektovala pokyny kapitána za všech situací, jinak zejména v extrémních situacích, kdy je nutné rychle rozhodovat a konat vzniká chaos. Posádka musí vědět, že když kapitán zvýší hlas souvisí to s důležitostí úkonu a situace a není to osobní.

Pokud někomu vadí podřizovat se pokynům kapitána nebo snést, že na něj někdo zařve " povol" nebo něco podobného bude mít určitě během tak dlouhé plavby problémy a nebude přínosem pro posádku a úspěch plavby.Dobrá volba posádky je základním předpokladem pro úspěšnou a bezpečnou plavbu. Posádka by se měla dopředu znát a měli by být dané role a odpovědnost každého člena posádky. Někdo musí hlídat proviant, množství spotřebované vody a kapitán by měl mít přehled, aby mohl případně regulovat příděl potravin a vody při extrémním prodloužení plavby. Někdo by se měl starat o navigaci a komunikaci s pořadatelem závodu a měli by být dané dopředu služby na palubě. My jsme zvolili osvědčené rozdělení služeb na čtyři hodiny v noci a osm ve dne. Zdánlivé detaily, jako to, že každá věc se vždy přesně na svém místě je nezbytné dodržovat. Jsou často situace, zejména v noci, kdy není čas hledat baterku nebo kliku od vinšny a pokud by se Vám do cesty zapletla sklenice, která se vzápětí rozbije, může toto být začátek katastrofy. Stejně tak konzumace alkoholu nepřipadá za plavby v úvahu. Nikdy nemůžete vědět zda nebude nutné jít na vrchol 25 m dlouhého stěžně pro utržený výtah.

Pro úspěch v závodě je nutné optimalizovat kurs a oplachtění za každé situace, počasí a denní dobu. Říct si, necháme na noc menší oplachtění ať máme v noci klid nepřipadá v úvahu. Pamatuji noci, kdy jsme měnili oplachtění 12 krát za noc. Na druhé straně je zapotřebí počítat s tím, že změna plachet Vám vezme určitý čas a o ten plujete pomaleji. Pokus se vítr často mění musíte si stanovit dobu, po které se vám vyplatí plachty měnit. U každé lodi a posádky je to trošku jinak. Jinak je to také, když se chystáte refovat nebo měnit spinaker. Někteří jachtaři říkají, že pokud Vám plachty beze změny nevydrží alespoň tři hodiny nemá smysl je měnit. Při změně ztratíte víc jak změnou získáte. Musíte vědět a cítit co má a nemá smysl. Dobrá znalost vaši lodi za všech podmínek plavby je nezbytná. Dlouhý závod se vyhrává především na detailech, důslednosti a závodění od začátku až do konce.

Důležitým detailem je mít perfektní předpověď počasí a denně ji aktualizovat. Mít denní přehled o pozici jednotlivých lodí a zabývat se jejich strategií. Proč právě plují tímto kurze a ne jinam. Pro nás bylo rozhodování z počátku závodu dost obtížné. Hned za Kanarskými ostrovy foukal docela slušnej vítr a řada lodí stočila brzy na západ a tak zvolila kratší cestu do cíle. Já jsem držel strategii stáčet se až s pasátem kus nad Kapverdskými ostrovy. Denně jsme aktualizovali předpověď a počítali jsme kde budeme za den dva tři a co se tam bude dít. Nejkratší cesta je pro plachetnice zřídka kdy nejrychlejší a právě to se nám vyplatilo. Zároveň jsme si denně hlídali lodě, které pluli za námi a počítali zda se k nám nepřibližují. Když jsme neustále zvyšovali náskok, nejeli jsme na hranici, kdy by poškození plachet mohlo rychle zvrátit vývoj závodu, ale tak, abychom udrželi vedení a nevystavovali loď a plachty extrémnímu zatížení, které bychom volili až v případě, kdy by šlo o metry. Pro komunikaci se nám osvědčil satelitní telefon Iridium, přes který jsme denně reportovali naši pozici a zároveň stahovali počasí. Manželka mi denně posílala pozice našich konkurentů, které našla aktualizované na internetu. Zároveň jsme přijímali zprávy o počasí z více zdrojů, abychom minimalizovali chybu rozhodování. Musím říct, že bylo během devatenáct dnů dlouhé plavby jen málo chvil, kdy by jsme se nudili. Pokud se daří a na lodi vše funguje bez poruch je i dobrá nálada.

Během takto dlouhé plavby můžou nastat různé nepředvídané komplikace na které je nutné se dopředu připravit. Absolvoval jsem znovu kurs první pomoci, kurs šití, naše lékárnička je vybavena velkým rozsahem léků, antibiotik a máme na telefonu 24 hodin lékaře s kterým je v případě potřeby možné konzultovat postup. Je samozřejmě možné, že dojde k poruše všech možných agregátů na lodi a na to je zapotřebí být připraven nejen co se týče perfektních znalostí lodi, ale také náhradních dílů a nářadí. Pokud vše před tak dlouhou plavbou zkontrolujete a to co je "načaté" necháte vyměnit minimalizujete tím problémy, které se daleko obtížněji řeší třeba tisíc mil od břehu.

Samotná úspěšná plavba je výsledkem dlouhé důsledné přípravy, intenzivní práce v průběhu celého závodu, dostatku informací pro dobré rozhodování a taky pořádného kousku štěstí!

 

Náš poznatek z dnešního dne :

Po snídani jsme sbalili notebook, tablet i příslušenství, abychom po třech týdnech plavby zaslali materiály na Luďovy cestovatelské stránky. Jeli jsme do centrální městské knihovny, kde jsme včera zjistili, že bychom mohli použít internet, který na lodi doposud nefunguje. Zasílání cestopisu a přes 300 fotek nám zabralo dlouhý čas a tak se stalo, že limit dat, která jsme zde mohli odeslat vypršel a nám už se nepodařilo najít jinou možnost, jak odeslat zprávy hlavně domů. Alespoň se nám podařilo z tohoto krásného města zaslat pohlednice. Dnes bylo naopak velmi krásné a teplé počasí, hlavně ideální pro návštěvníky Stolové hory. My jsme ještě použili poslední fialový okruh a navštívili velké krásné vinařství, které mělo své vlastní muzeum. Bylo zde velmi krásně, i když jsme zde žádné víno neochutnali. Po návratu domů kolem pobřeží s nádhernými výhledy na poměrně rozbouřené moře a domy v blízkosti magistrály jsme doma ocenili kvalitu jihoafrického vína z vlastních zásob. Po večeři jsme poseděli u poslechu krásné hudby dívčího smyčcového kvarteta a na 10. palubě si léčili neduhy grogem, který zajistila Lenka s Ingem.

 

Náhledy fotografií ze složky Cape Town

 


Poslední fotografie




Archiv

Kalendář
<< duben / 2024 >>


Statistiky

Online: 52
Celkem: 3048283
Měsíc: 41403
Den: 3072