Jdi na obsah Jdi na menu

Druhá plavba kolem světa – den devadesátý devátý

14. 4. 2016

Druhá plavba kolem světa – den devadesátý devátý

 

15.týden, do konce zbývá 28 dnů

Čtvrtek 14.4.2016 - 15.týden

Trasa: Chochin – Dubai, Spojené Arabské Emiráty

Celý den na moři (56)

 

Zajímavosti z Wikipedie

Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa

 Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje více nežádoucích látek než všech 760 milionů aut na světě.

Nelichotivá data emisí z námořní dopravy přinesla studie dánské vládní agentury pro ochranu životního prostředí. Největší kontejnerové lodě světa mají obří motory s výkonem desítek tisíc koní. Pracují 24 hodin denně zhruba 280 dní v roce, což je pro přírodu pořádná zátěž.

Nejde samozřejmě o v poslední době ekologickými aktivisty nejvíce sledované emise CO2, ale o emise sazí, oxidů síry a dusíku. Lodní motory totiž používají palivo velmi nízké kvality a navíc nejsou prakticky vůbec svázány emisními předpisy.

To by se ale mělo v budoucnu změnit. Jen v USA ročně prý zemře na následky onemocnění způsobených znečištěním ovzduší z obřích přepravních lodí 60 000 lidí. Mezi onemocněními dominují astma a rakovina, píše britský server Guardian, který dánskou studii zveřejnil.

USA tak pravděpodobně od příštího roku zavedou zvláštní ochranou zónu kolem svého pobřeží. Bude mít šířku 230 mil a nebudou se za ní, pravděpodobně mimo velkých přístavů, moci dostat lodě, které nesplní některé limity. Podíl síry i v námořním palivu by měl klesnout o 98 %, emise částic by měly klesnout o 85 % a emise oxidů dusíku o 80 %.

Emma Maersk

Největší nákladní loď světa v číslech

rozměry 397 x 56 metrů

ponor 15,5 metru

výška 30 metrů (od kýlu po palubu)

motor: 14 válců, výkon 80 MW, dalších 5 menších motorů o celkovém výkonu 30 MW

maximální rychlost přes 25,5 uzlů (47,2 km/h)

kapacita 156 907 tun a 11 000 TEU (ekvivalent standardizovaných 20-stopých kontejnerů), teoreticky až 15 200 TEU

posádka: 13 osob

Jen pro představu. Průměrný automobil, který ročně najede 15 tisíc kilometrů, vyprodukuje 101 gramů oxidů síry. Největší současná nákladní loď Emma Maersk s motorem o výkonu 109 tisíc koní (tedy přes 80 MW) při svém ročním provozu vyprodukuje 5 000 tun stejné škodliviny.

Na světě se po mořích plaví na 90 tisíc kontejnerových lodí. Mezi nimi patří Emma Maersk díky své obří kapacitě a některým speciálním opatřením k těm ekologičtějším. Například speciální silikonový nátěr pod čarou ponoru snižuje odpor a uspoří 1 200 tun paliva ročně.

Po přísných emisních limitech pro osobní automobily se tak možná pozornost přesune i do jiných oblastí používajících spalovací motory. Podobně jako lodě by možná mohly dopadnout i lokomotivy a další dopravní prostředky.

 

Náš poznatek z dnešního dne :

 

Dnešní den plujeme směrem na Dubaj, plavba na tři dny bude vyplněna v pořadí již čtvrtým desetibojem, na který jsme se už zase těšili. Počasí se setrvale velmi horké, dnes k tomu ještě začal foukat i silný vítr, jak jsme zjistili hned ráno při tréningu paddle tenisu. Dopoledne se rozlosovaly týmy do soutěže. Jsou jako vždy po čtyřech závodnících a byla snaha, aby v každém týmu byly dvě ženy a dva muži, což se vcelku zdařilo. Jana je v družstvu, které si dalo jméno „A“ tým s dvěma velkými muži Helmutem z Německa a Fredem z Austrálie a se Skotkou Maggie. Luďa svému týmu navrhl název No Name, který mu v prvním desetiboji přinesl štěstí a první místo. V týmu je s ním Japonka Mia, Španěl Jesus a Angličanka Loreinne. Dnes proběhly soutěže v šoupátkách, velkých kroužcích, pytlíkách a malých kroužcích. Janin tým získal ve velkých kroužcích 2. místo a tím 5 bodů, zatímco Luďa se svým družstvem zatím nebodoval. Body jsou jen za první tři místa v počtu 8 bodů za první místo, pět bodů za druhé a 3 body za třetí místo. Tentokrát soutěží celkem 6 týmů, což je podstatně méně, než při posledním desetiboji, kdy bylo účastníků mnohem víc. Zítra bude soutěž pokračovat. Dnešní večer byla zase gala, dostali jsme pozvánky na setkání v pořadí s už třetím kapitánem během této naší plavby. Průběh párty byl v podstatě stejný jako vždy, sál byl opět vyzdoben ledovými výtvory – tentokrát to byl Buddha, ledový palác, páv a červená koňská hlava. I když v sále je poměrně chladno, stejně ze soch kapala voda. Opět byl připraven studený i teplý bufet a chlazené nápoje. Toto setkání se vždy koná těsně po první večeři, takže pro nás je konzumace jídla dost nezajímavá. Naproti tomu, někteří na večeři úmyslně nejdou, aby mohli tyto jednohubky i různé sladkosti co nejvíc ochutnat. Na pití bylo jako vždy šampaňské, víno bílé i červené, různé koktejly a míchané nápoje na přání. Toto setkání je časově omezené na třičtvrtě hodiny.

 

Náhledy fotografií ze složky Plavba Chochin - Dubai, SAE

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář