Jdi na obsah Jdi na menu

Den sedmý středa 2. září 2009

2. 9. 2009

 

7.  den  -   2.  září  2009    středa   -   do konce zbývá  25 dnů

 

          Ještě jsem nehodnotil přepravní záležitosti v dosavadní naší zkušenosti - vlak lůžkový perfektní, moderní vagony bezhlučné a tím pohodlné.

Taxíky levné, jsou všechny státní jezdí podle tachografu a jsou ve velké míře uplatňovány. Zkušenost ze včerejška však byla, že všechny tak lehce se nedají zavolat a zřejmě si vybírají místní na úkor cizinců a blízká přepravní vzdálenost není pro ně asi moc výhodná.

Autobusy - většina je jich moderních i pohodlných, v Xianu jezdily i patrové autobusy.

Metro - moderní přeprava v krásných a vybavených stanicích, ne všady se používají jezdící schody, ale to snad tolik nevadí- v Pekingu jsou velice často přestupní uzly , které plynulost přepravy zpožďují. Vagony jsou prostorné a navzájem uvnitř propojené, je tam uvnitř i vně kamerový systém, mnohé stanice jsou opatřeny dělící stěnou s posuvnými dveřmi, vagon metra zastaví přesně u dveří a současně se otevírají dveře. Informační systém je se světýlkama, kde vagony v které stanici jsou a do které stanice jedou. Informace a reklamy popř. relace pro děti jsou na LCD monitorech.

 Rikše- na šlapání, elektrické a motocyklové pro 1+2až 4osoby, kapotované jezdící velice divoce, zřejmě v Číně neplatí žádné dopravné předpisy, protože se jezdí všelijak, pořád se troubí, přesto doprava je plynulá a dosud jsme žádnou nehodu dopravní neviděli.

Dále jezdí mopedy vesměs elektrické, naprosto tiché.

Nákladní auta ve městě moc nejezdí. Osobní auta jsou moderní nová obdobná naší dopravě, jezdí v největší míře VW, které se v Číně vyrábějí. Technický stav kol a rikší je zcela katastrofální, přesto číňani jezdí rychle a s přehledem. My jsme jeli v Pekingu asi 7 rikšemi a zážitek všech účastníků byl veliký - každý přepravce se předháněl, jezdil po silnici jakkoli i v protisměru, těsně před autobusy - adrenalin veliký, já osobně jsem rád, že se touto divokou jízdou nikomu nic nestalo.

Chodci nemají na přechodech automaticky přednost před  auty, uprostřed vozovky je husté zábradlí, takže chodci využívají pouze chodníky a všechno probíhá troubením, ukazováním, přesto v klidu a s přehledem a funguje to.

 

           Dnešní den za Xiangem jsme shlédli nejdůležitější archeologický objev 20 století Terakovou armádu 1čínského císaře, který před 2200 lety poprvé sjednotil čínské území. Objev provedli dělníci, kteří kopali studnu v roce 1974.Jeden z objevitelů sedí v kině a podepisuje knihu, je to starý pán a zřejmě tímto objevem zbohatl. Dále jsme byli bubnová věž a zhlédli koncert žesťových nástrojů a v Xiangu jsme navštívili Velkou muslimskou mešitu, která není zatím zrekonstruována, přesto tržišti v sousedství je takovou starou částí tohoto3 milionového města. Dnes jsme viděli ještě nehodu a zvláštní bylo, že okamžitě auta si našla cestu přes obrubníky po chodníku- prostě vynikající řidiči. A dnes večer se přemísťujeme vlakem. Až příště pošlu nějaké to foto.

 Obrazek

 

Náhledy fotografií ze složky Xiang - Terakott armáda